BLOG

Zasady Google odnośnie pozycjonowania się nie zmieniają. Zmienia się jednak podejście Google do tego na co przymyka oko, a na co nie. Do niedawna pozycjonowanie stron internetowych polegało niemal wyłącznie na zdobywaniu linków – jak największej liczby linków z jak najlepszych witryn. Nie miało większego znaczenia czy to linki kupowane, zdobywane w inny sposób czy naturalne. Masowe kupowanie linków było oczywiście niezgodne z zasadami wyszukiwarki Google (bo wg Google kupowanie i wszelkie manipulowanie linkami jest niedopuszczalne) ale ta przez lata na te praktyki przymykała oko. Przed dwoma laty zaczęło się to zmieniać. Google nasiliło swe działania w walce z niewłaściwym linkowaniem.

Każdy właściciel strony internetowej powinien zdawać sobie sprawę z tego, że zlecając komuś pozycjonowanie witryny naraża się (w przypadku pozycjonowania niezgodnego z zasadami) na negatywne konsekwencje. Naraża się on, a nie osoba (firma) której zlecamy pozycjonowanie. Negatywne konsekwencje dla właściciela witryny to zazwyczaj wymierna strata finansowa, bo nagły spadek w Google to mniej wejść na stronę firmy, co oznacza mniejsze przychody.

Niestety o tym, że jakaś firma używa niedozwolonych technik nie dowiecie się od niej samej. Wchodzę właśnie na kilka polskich systemów wymiany (i/lub kupowania linków). Dowiedzieć się na nich można, że korzystając z usług uzyskasz:

  • zwiększenie oglądalności swojej witryny
  • szybki i efektywny wzrost pozycji w Google
  • najlepsze efekty i większą sprzedaż, itd.

Ani słowa o tym, że ponosisz ryzyko związane z tym, że jest to pozycjonowanie, które jest niezgodne z zasadami wyszukiwarki Google. Tak jest na polskich SWL-ach.  Podobnie jest jednak na stronach firm zajmujących się pozycjonowaniem stron. Zdecydowana większość firm z branży pozycjonuje łamiąc zasady Google, ale nie spotkałem się ani razu z sytuacją, żeby taka firma informowała na swojej stronie klientów o tym, że używa niedozwolonych technik pozycjonowania.

Jak więc sprawdzić, czy firma pozycjonuje zgodnie z zasadami Google?

  1. Właściwe pozycjonowanie powinno się w 90% skupić na tym, co znajduje się w pozycjonowanej witrynie, czyli na jej treści. Pozycjonowanie powinno być skupione na dodawaniu nowych oraz edycji istniejących treści witryny internetowej. Nie da się pozycjonować zgodnie z zasadami Google strony na której nie ma treści lub jest jej mało, lub też znajduje się na niej głównie treść zduplikowana, a w dodatku witryna nie jest często uaktualniana. Dlatego też strony we flashu są niemal niemożliwe do pozycjonowania, strony w html są trudne ze względu na to, że dużo więcej czasu zajmuje dodawanie nowych treści, a najlepiej pozycjonują się strony oparte na cms-ach, zwłaszcza WordPressie. Krótko mówiąc, jeśli firma nie ma zamiaru dodawać treści, jeśli jej działania są ukierunkowane na coś innego niż seocopywritting  – możecie być pewni, że stosuje niedozwolone metody.
  2. Jeśli znasz jakąś stronę, której pozycjonowaniem zajmuje się dana firma – sprawdź jakie działania podejmuje ona w ramach pozycjonowanej witryny. Możesz sprawdzić np.  ilość i jakość linków prowadzących do pozycjonowanej witryny. W internecie łatwo znaleźć narzędzia, które umożliwiają taką analizę strony (np. nawet darmowa wersja programu Traffic Travis umożliwia zbadanie linków przychodzących). Sprawdź jakie linki i z jakich stron pochodzą. Jeśli pochodzą z marnych stron, które na pierwszy rzut oka powstały tylko po to, aby dodawać linki wychodzące do pozycjonowanych stron, masz pewność, że Google wcześniej czy później wykryje, że strona jest linkowana z seo zaplecza. Jeśli już twoja strona jest pozycjonowana jakiś czas, sprawdź swoją stronę w takim programie. Zobacz skąd przychodzą linki do swojej strony.
  3. Jeśli koszt pozycjonowania zależy od tylko od ilości fraz i miejsca jakie zdobędą one w Google, powinno to być podstawą do bliższego przyjrzenia się firmie pozycjonerskiej. Oczywiście taki sposób rozliczania się z klientami nie wyklucza pozycjonowania zgodnego z zaleceniami Google. Jest też stosowane niekiedy przez firmy pozycjonujące zgodnie z zasadami “białego kapelusza seo” (głównie ze względu na to, że klienci nie rozumieją, że czasy takiego prostackiego pozycjonowania się kończą). Ale jeśli pozycjoner chce się rozliczać od ilości fraz wyszukiwania – zanim się zdecydujesz na współpracę przyjrzyj się bliżej metodom, jakie ta firma stosuje.

I na koniec. Pamiętaj! Google zachowuje linki przez dłuższy czas. Nawet jeśli zlikwidujesz “czarne” linki to jeszcze przez dłuższy czas strona i tak będzie narażona na restrykcje ze strony Google. Nie wierzysz? Poszukaj w internecie informacji na temat właścicieli stron, którzy kiedyś korzystali i przestali używać np. systemów wymiany linków. Googlowska ręka sprawiedliwości dopadła ich po dłuższym czasie. Czy warto ryzykować zlecając pozycjonowanie osobom nieodpowiedzialnym? Każdy przedsiębiorca powinien sam ocenić czy takie ryzyko się opłaca.

 


 

Jeśli masz firmową stronę internetową i

  • szukasz bezpiecznego i skutecznego pozycjonowania
  • ktoś pozycjonuje twoją stronę, ale nie wiesz czy robi to zgodnie z zasadami Google
  • uważasz, że za pozycjonowanie powinno być tanie, a ty płacisz za dużo
Skontaktuj się z nami! Bezpłatnie doradzimy jak skutecznie i bezpiecznie pozycjonować witrynę. Na terenie miast Mława i Olsztyn możliwy dojazd do firmy. Tworzymy tanie strony internetowe, pozycjonujemy je oraz prowadzimy kampanie reklamowe w internecie. Olsztyn, Mława i cała Polska.